Vad kommuner behöver göra när 2G och 3G avvecklas
Enligt PTS (2022a) har teknikskiftet inletts från de äldre standarderna 2G och 3G till de nyare 4G och 5G. Avvecklingen av 2G och 3G är redan i gång och 2G förväntas ha fasats ut till 2025. Teknikskiftet sker bland annat för att tillgodose efterfrågan på högre datahastigheter.
Hur teknikskiftet påverkar välfärdstjänsterna
Uppkopplade välfärdstjänster såsom trygghetslarm är oftast i behov av bra täckning framför höga datahastigheter. Dessa tjänster kommer sluta fungera om de nyttjar 2G och 3G i takt med att avvecklingen sker. Nyare välfärdstjänsterna som stöder 4G och 5G kommer samtidigt kunna få det svårt att ersätta äldre välfärdstjänster då 4G och 5G inte med säkerhet kommer ha samma täckning som 2G och 3G. Nedan visar Telia (2022) på skillnaden i sin mobila datatäckning mellan de olika teknikerna gällande där man sannolikt kan ringa och surfa inomhus. Täckningen med 4G & 5G täcker idag inte samma yta som 2G & 3G vilket därför kommer få konsekvenser om inte 4G & 5G byggs ut för att kompensera för bortfallet i täckning.
Täckning med 2G & 3G
Täckning med 4G & 5G
Välfärdstjänster och andra tjänster beroende av mobil uppkoppling kan därför säkras upp med annan uppkopplingsmetod där det skapas vita fläckar på mobiloperatörernas kartor, exempelvis genom en fast fiberanslutning via det nationella Välfärdsbredbandet om tillgängligt. Även vid tillgång till mobil täckning kan förhöjd robusthet i välfärdsteknikens kommunikation exempelvis åstadkommas genom att komplettera med just en fast fiberanslutning enligt MSB (2021). Störningar i mobilnäten är trots allt svårt att undvika vilket får konsekvenser för välfärdstjänster så som trygghetslarm, även vid nyttjande av SIM-kort med roaming. Man bygger dessutom alltmer energitäta hus som gör det än svårare för mobil uppkoppling i inomhusmiljö varpå även tjänster i dessa miljöer kan behöva säkras upp med en alternativ uppkopplingsmetod. Mobilnäten är trots allt byggda för utomhusbruk varpå täckning inomhus inte alltid är en självklarhet förtydligar PTS (2022b) på sin hemsida.
Så vad kan kommunen göra?
Är man på kommunen osäker gällande viktiga parametrar att ha i åtanke gällande krav på fast anslutning eller kanske bara undrar vilka leverantörer som är kompatibla med det nationella Välfärdsbredbandet så är man välkommen att kontakta Omsorgsportalen.
Källor:
PTS (2022a, 14e januari) Avveckling av 2G- och 3G-nät
PTS (2022b, 8e april) Mobiltäckning
Telia (2022, 5e mars) Täckningskartor
MSB (2021, juni) Handbok i kommunal krisberedskap - 3. Särskilda funktioner, Elektroniska kommunikationer